Prinsjesdag Totaaloverzicht 2025

WWZ Academie heeft alle maatregelen voor je samengevat in het Prinsjesdag Totaaloverzicht én doorvertaald naar de praktijk.

  • Thema's

    Wmo, Participatiewet, Schuldhulpverlening, Jeugdwet, Inburgering, Belasting, Sociale Zekerheid, Zorg, Wonen, Arbeidsmarkt

Let op: Niet alle voorstellen zijn definitief. Deze zijn pas definitief na akkoord van de Tweede Kamer en de Eerste Kamer.

Wmo

Toegankelijke zorg ondanks personeelstekort

Sinds 2022 is het Integraal Zorgakkoord (IZA) van kracht. Dertien zorg- en welzijnspartijen hebben dit akkoord ondertekend. Het doel: de zorg toegankelijk houden ondanks arbeidsmarkttekorten. Het IZA richt zich op passende zorg en betere samenwerking binnen regio’s en tussen domeinen. 

Vervolg: het Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord (AZWA)

Het kabinet heeft het AZWA gesloten om de beweging van het IZA te versterken. Daarbij zijn ook Sociaal Werk Nederland, GGD GHOR Nederland en MIND aangesloten.
Het AZWA sluit aan op het IZA en het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Doel is om zorg en ondersteuning beter bereikbaar te maken en gelijkwaardiger te verdelen. Ook wil het kabinet het personeelstekort in de zorg terugdringen. 

Daarnaast richt het akkoord zich op de beweging van zorg naar preventie. 

Vergrijzing vraagt om actie

Het aantal ouderen groeit. Daardoor neemt de druk op de zorg toe.
Daarom: 

  • Komt er een bredere maatschappelijke dialoog over ouder worden; 
  • Maakt het kabinet afspraken met de VNG over ondersteuning voor mantelzorgers; 
  • Wordt de samenwerking tussen formele en informele zorg versterkt; 
  • Wordt het afwegingskader zorg met verblijf in de Wlz afgerond; 
  • Komt er meer maatwerk binnen de Wlz; 
  • Wordt de zorgpraktijk vernieuwd met minder administratie, meer ICT en betere teamsamenwerking. 
Praktische tip

Regio’s maken afspraken over het IZA. Deze afspraken moeten worden aangevuld met onderdelen uit het AZWA. Dit vraagt om een omslag: van medische zorg naar sociale zorg en samenzorg.
Maatschappelijke organisaties in het sociaal werk zijn hierbij belangrijk. Zij zijn professioneel en goed toegerust.

Daarvoor is nodig: 

  • Investeren in het brede sociaal werk; 
  • Netwerken anders inrichten. 

Ouderenhuisvesting

Meer woningen voor ouderen

Het vorige kabinet maakte afspraken over de bouw van 290.000 woningen voor ouderen tot en met 2030.
Het gaat onder andere om zorgvriendelijke en geclusterde woningen. In deze woonvormen is ruimte voor activiteiten en ontmoeting. Zo ontstaat meer interactie en contact. Ook de buurt speelt hierin een rol. 

Een levendige gemeenschap ontstaat niet vanzelf. Daarom ondersteunt het kabinet initiatieven die ontmoeting en verbinding stimuleren. Dat geldt vooral in woonzorgcomplexen met kwetsbare bewoners. 

Praktische tip

Nieuwe woonvormen vragen om een integrale aanpak. Het sociale en fysieke domein moeten hierbij samenwerken.
De fysieke inrichting van een wijk kan helpen om de doelen van de Wmo te bereiken.
Tegelijk helpt deze aanpak om binnen de beschikbare budgetten te blijven.

Participatiewet

Het kabinet wil de Participatiewet verbeteren. Vertrouwen en de menselijke maat moeten een grotere rol krijgen. Ook wil het kabinet de wet eenvoudiger maken. 

De Tweede Kamer heeft het wetsvoorstel Participatiewet in balans aangenomen. De invoering wordt voorbereid en gaat in per 2026. 

Daarnaast onderzoekt het kabinet of een grotere herziening van de wet nodig is. Ook werkt het kabinet aan betere uitvoering door gemeenten. Gemeenten moeten daarvoor vakkundiger worden. 

Er komt ook nieuwe wetgeving voor handhaving: Handhaving Sociale Zekerheid. Die wet zorgt voor eerlijkere regels. Kleine fouten mogen niet tot grote problemen leiden. Door meer in te zetten op preventie, worden fouten sneller voorkomen. 

Tot slot wil het kabinet inkomensregelingen binnen de Participatiewet eenvoudiger maken. Denk aan de Studietoeslag en de Individuele Inkomenstoeslag. Het doel is ook om verschillen tussen gemeenten te verkleinen. 

Praktische tip

Gemeenten moeten hierdoor hun verordeningen en beleidsregels aanpassen. Deze veranderingen komen ook terug in uitvoeringsbeleid. Volg deze ontwikkelingen goed en denk mee in jouw gemeente of organisatie.

Arbeidsmarkt: iedereen doet mee

Het kabinet wil dat iedereen mee kan doen op de arbeidsmarkt. Daarom werkt het aan de banenafspraak. Ook is de doelgroep hiervan iets breder geworden. 

Sociale ontwikkelbedrijven blijven belangrijk. Het kabinet blijft daarom in deze bedrijven investeren. Zo kunnen ze ook in de toekomst werk blijven bieden aan mensen voor wie regulier werk niet vanzelfsprekend is. 

Daarnaast komt er geld voor Individuele Plaatsing en Steuntrajecten (IPS). Het kabinet trekt hier structureel €12 miljoen voor uit. Ook in 2026 kunnen mensen met psychische problemen daardoor starten met langdurige ggz-trajecten gericht op werk. 

Praktische tip

Bereid je voor op meer participatie van deze doelgroepen. Breid je netwerk van werkgevers verder uit.

Makkelijker schakelen tussen werk en uitkering

Het blijft belangrijk dat mensen makkelijker kunnen wisselen tussen uitkering, dagbesteding, beschut werk, de banenafspraak en regulier werk. 

De ministeries van SZW en OCW werken aan een soepele overgang van school naar werk. Ze richten zich op jongeren met risico op een achterstand. Bijvoorbeeld jongeren met een beperking. 

De nieuwe wet over de overgang van school naar werk gaat naar verwachting in op 1 januari 2026. 

Praktische tip

Werk als gemeente integraal samen. Betrek alle afdelingen, net als bij de ministeries gebeurt.

Eén loket in elke arbeidsmarktregio

In alle arbeidsmarktregio’s komt één loket: het Werkcentrum. 

Werkzoekenden, werkenden en werkgevers kunnen daar terecht voor vragen over werk, scholing en personeelszaken. Het Werkcentrum is een samenwerking van publieke en private partijen. 

Ook wordt het van-werk-naar-werk-systeem verbeterd. Zo kunnen mensen makkelijker van baan wisselen. 

Praktische tip

Een goede arbeidsmarktregio werkt alleen als onderwijs, ondernemers en overheid samen optrekken. De arbeidsmarkt is complex. De combinatie van kennis uit verschillende hoeken maakt het verschil.

Schuldhulpverlening

Vroegsignalering

Het kabinet wil extra aandacht besteden aan vroegsignalering. Het is belangrijk dat gemeenten mensen met betalingsachterstanden snel kunnen vinden, om problematische schulden te voorkomen. Volgens het kabinet werkt vroegsignalering beter als er meer schuldhulpverleners komen om persoonlijk contact op te nemen met de bewoners. Ook is het belangrijk dat gemeenten extra afspraken maken over de kwaliteit van de vroegsignalen. Het kabinet wil hier geld voor opzij zetten. Vooral om ervoor te zorgen dat contactgegevens van de bewoners juist zijn.

Basisdienstverlening Schuldhulpverlening

Het kabinet is van plan om de ‘Basisdienstverlening Schuldhulpverlening’ verder te ontwikkelen. Dit doet zij samen met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), Divosa en de NVVK. Het is de bedoeling dat alle gemeenten schuldhulpverlening aanbieden, dat bestaat uit een minimaal pakket onderdelen. Inwoners weten dan snel waar ze aan toe zijn. En er zijn dan minimale verschillen tussen gemeenten. Het gaat om 20 onderdelen, waarvan de volgende maatregelen nog in de planning staan: 

  • Het vaststellen van maximale doorlooptijden per stap binnen de schuldhulpverlening. 
  • Een landelijke aanmeldpunt, waar inwoners zich kunnen melden voor schuldhulpverlening. 
  • Het delen van persoonsgegevens tussen hulpverleners, zoals huisartsen en wijkteams, om doorverwijzing naar schuldhulpverlening te bevorderen. 
  • Drempels verlagen bij de intake voor schuldhulpverlening door het ‘papierwerk’ te beperken. 
  • Inwoners die een Wsnp-traject beginnen laten begeleiden door schuldhulpverleners. 
Praktische tip

Om een beeld te krijgen bij alle onderdelen van de basisdienstverlening heeft VNG een factsheet gemaakt. Hierin staan de onderdelen die direct, op middellange en op lange termijn in de planning staan.

Kwaliteitskader schuldhulpverlening

Het kabinet wil een hogere kwaliteit van de schuldhulpverlening. Ze wil daarvoor regels vaststellen waaraan gemeenten moeten voldoen. De kwaliteitsregels moeten ervoor zorgen dat de dienstverlening van gemeenten en het vakmanschap van de schuldhulpverlener beter wordt.  

Praktische tip

Het NVVK heeft een kwaliteitskader gemaakt voor haar leden. Hiermee kunnen zij hun eigen dienstverlening verbeteren. In een aantal filmpjes legt de NVVK uit wat het kwaliteitskader kan betekenen voor de schuldhulpverleningsorganisatie.

Andere maatregelen 

Het kabinet wil de komende jaren ook nog de volgende maatregelen uitwerken:  

Het integraal schuldenoverzicht  

Om een beter inzicht te krijgen in de schulden van bewoners is een integraal schuldenoverzicht nodig. Het kabinet wil graag met schuldeisers, softwareontwikkelaars en dienstverleners hierover in gesprek gaan.  

Verbeteren civiele en publieke invordering  

Bij incassoprocedures kunnen de kosten enorm oplopen. Hierdoor kunnen mensen met schulden nog meer in de problemen raken. Het kabinet wil ervoor zorgen dat de incassoprocedures minder zwaar zijn voor mensen. En dat de incassokosten niet zo snel oplopen.  

Collectief afbetalingsplan  

Het kabinet wil bekijken of er een collectief afbetalingsplan kan komen. Hierbij worden alle schulden bij elkaar genomen en zorgt een deurwaarder voor de afbetaling. Dit bespaart kosten en voorkomt dat mensen onder het bestaansminimum terecht komen.  

Eén overheidsincasso  

Het kabinet wil dat alle overheidsorganisaties vanaf 1 januari 2027 gaan samenwerken, om bij achterstanden één betalingsregeling aan te bieden. Mensen kunnen dan bij één loket zien hoeveel schulden zij hebben bij de overheid.  

De Landelijke Pauzeknop  

Met een landelijke pauzeknop kunnen mensen met schulden zich aanmelden voor schuldhulpverlening en meteen ervoor zorgen dat de incasso’s tijdelijk worden stopgezet. Dit geeft rust en tijd om een passende regeling te treffen. Het is de bedoeling dat de pauzeknop op 1 januari 2027 in werking treedt.  

Borging beslagvrije voet  

De komende jaren wil het kabinet extra aandacht besteden aan een beter passende berekening van de beslagvrije voet voor huishoudens met kinderen. Ook moet gegevensuitwisseling verbeterd worden en de informatievoorziening makkelijker. Dit zorgt ervoor dat mensen de berekening van de beslagvrije voet beter begrijpen.  

Praktische tip

Heeft iemand schulden? En krijgt hij te maken met een loonbeslag? Dan kan hij zelf zijn beslagvrije voet berekenen. Dit is het minimuminkomen dat je moet overhouden om van de te kunnen leven.

De berekening kan met de online tool ‘Uw beslagvrije voet’.

Jeugdwet

Aanpak vanaf 2023

Het kabinet heeft afspraken gemaakt met de VNG. Daarom ontvangen gemeenten € 728 miljoen van het Rijk. Dit geld is bedoeld voor de jaren 2023 en 2024. Gemeenten kunnen dit bedrag gebruiken om de jeugdhulp te verbeteren. Dit past binnen de afspraken van de Hervormingsagenda Jeugd. 

Gemeenten zetten dit geld in voor: 

  • Het versterken van de sociale basis. 
  • Het opbouwen van sterke lokale teams. 
  • Het verbeteren van kind- en gezinsbescherming. 
  • Een bredere, samenhangende aanpak in het sociaal domein. 
Waarom deze aanpak nodig is

De druk op de jeugdzorg is te hoog. Het huidige stelsel is niet toekomstbestendig. Daarom is de Hervormingsagenda Jeugd gemaakt. Het doel is: 

  • Kinderen helpen om weerbaar op te groeien. 
  • Sneller passende hulp geven aan kwetsbare kinderen en gezinnen. 
  • Het stelsel houdbaar maken voor de toekomst. 
Aanpak Kansrijke Start vanaf 2026

Vanaf 2026 wordt de aanpak Kansrijke Start structureel ingevoerd. Dit gebeurt op landelijk, regionaal en lokaal niveau. De aanpak richt zich op hulp voor, tijdens en na de zwangerschap. 

Brede samenwerking nodig

De aanpak richt zich niet alleen op jeugdzorg. Ook andere domeinen spelen een rol, zoals: 

  • Leefomgeving. 
  • Armoede. 
  • Schulden en huisvesting. 
  • GGZ-problematiek bij ouders. 

Daarom kijken gemeenten breder. Gemeenten moeten samenwerken met andere partijen. Ook wordt er gewerkt aan een duurzame leerinfrastructuur. 

Wetsvoorstellen en beleid vanaf 2026

In 2026 wordt het wetsvoorstel Reikwijdte Jeugdwet ingediend bij de Tweede Kamer. Het streven is dat de wet Verbetering beschikbaarheid jeugdzorg in 2026 in werking treedt. 

Extra aandacht voor kindermishandeling

In 2026 komt er extra aandacht voor het signaleren van onveilige situaties. Professionals moeten goed weten hoe ze moeten handelen. Het ministerie zet daarom in op deskundigheidsbevordering. Dit gebeurt via de Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling. 

Betrek nieuwe partijen en ervaringsdeskundigen

Het is belangrijk om anders te gaan werken. Gemeenten moeten: 

  • Nieuwe partijen betrekken. 
  • Kijken naar het brede netwerk rond ouders en kinderen. 
  • Ervaringsdeskundigen inzetten, zoals jongeren en ouders die gebruikmaken of -maakten van jeugdhulp. 

Zij kunnen waardevolle ervaringen delen. Dit helpt bij het uitvoeren van de beleidsveranderingen. 

Inburgering

Binnen het beleidskader Asiel en migratie is het kabinet van plan om een aantal besluiten te nemen, die van invloed zijn op de uitvoering van de Wet Inburgering. De eerste cyclus van de Spreidingswet loopt begin 2026 af en bij het wegvallen van deze wet heeft de gemeente minder invloed en zicht op welke mensen voor inburgering gevolgd moeten worden. Het kabinet wil inzetten op het tijdelijk huisvesten van statushouders in doorstroomlocaties, om de opvangcapaciteit in AZC’s te ontlasten. Door het voornemen van een verbod op voorrang op een sociale huurwoning voor statushouders en ook de voorgenomen afschaffing van de huisvestingstaakstelling, zal dit gevolgen hebben voor de druk op de opvang en het realiseren van de huisvestingsopgave bij gemeenten.

Praktische tip

De samenhang tussen huisvesting van statushouders en de uitvoering van de Wet inburgering vraagt om een goede samenwerking tussen het Sociale en het Fysieke Domein. Zorg voor een integrale aanpak door contact met elkaar te houden. Daarbij is anticiperen op beleid een pré aangezien de realiteit in de gemeente doorgaat.

Naast het inzetten op inburgeringsbeleid heeft de regering ook beleidsplannen op het terrein van samenleven en integratie gepresenteerd door middel van een Actieagenda Integratie en de Open en Vrije Samenleving. Hiermee wordt gedragen aan een inclusieve en sociaal stabiele samenleving waarin mensen in verscheidenheid met elkaar samen leven en kunnen participeren in de maatschappij. Er wordt ingezet op gelijkwaardige kansen en evenredige posities op de arbeidsmarkt, ingezet op een snelle en goede inburgering van nieuwkomers en inclusief en gelijkwaardig samenleven gestimuleerd. Ook is het weerbaar maken tegen ongewenste beïnvloeding en het versterken van de sociale stabiliteit een doel van dit beleid. Deze agenda vormt de basis voor de doorontwikkeling van het beleid en de keuze voor welke beleidsin­strumenten worden ingezet. Verder bleek dat er tussen maatschappelijke domeinen verschillen bestaan in positie en positieontwikkeling. In het onderwijs is bijvoorbeeld een duidelijke inhaalslag te zien in de afgelopen periode. De regering heeft al ingezet gepleegd met het Plan van Aanpak Statushouders aan Werk inclusief een intensivering daarvan. Daarbij gaat het om verschillende maatregelen om de toeleiding van statushouders naar werk te verbeteren. 

Praktische tip

Met deze nieuwe inzet op Integratie liggen er kansen om naast inburgering ook in te zetten op een meer duurzame aanpak waardoor mensen gaan integreren en nog meer zullen participeren. Dit vraagt investeren in nieuwe know how bij gemeenten, waarbij slim gebruik gemaakt kan worden van de kennis bij maatschappelijke organisaties. Daarnaast is het positioneren van integratie binnen de sociale basis een slimme manier om zaken te verbinden en bestaande voorzieningen meer inclusief in te kunnen richten.

Belasting

Box 1

De volgende belastingtarieven gelden: 

AOW niet bereikt

Heeft iemand de AOW-leeftijd nognietbereikt? Dan gelden vanaf 1 januari 2026 in box 1 de volgende tarieven: 

Bij een inkomen van      
meer dan   maar niet meer dan   bedraagt het tarief  
€ 0,- € 38.883,- 35,70%
€ 38.883,- € 79.137,- 37,56%
€ 79.137,- –   49,50% 
AOW wel bereikt (geboren vanaf 1946)

Heeft iemand de AOW-leeftijdwelbereikt? En is diegene geborenvanaf1946? Dangelden vanaf 1 januari 2026 in box 1 de volgende tarieven:  

Bij een inkomen van      
meer dan   maar niet meer dan   bedraagt het tarief  
€ 0,- € 38.883,- 17,80%
€ 38.883,- € 79.137,- 37,56%
€ 79.137,- 49,50%

Het tarief in schijf 1 bestaat uit belastingen en premies volksverzekeringen. Mensen die recht hebben op AOW, betalen geen premie voor de AOW. In het laagste tarief is deze premie voor de AOW niet meegenomen.

AOW wel bereikt (geboren voor 1946)

Heeft iemand de AOW-leeftijdwelbereikt? En is diegene geborenvoor1946?Dan gelden vanaf 1 januari 2026 in box 1 de volgende tarieven:  

Bij een inkomen van      
meer dan   maar niet meer dan   bedraagt het tarief  
€ 0,- € 41.123,- 17,80%
€ 41.123,- € 79.137,- 37,56%
€ 79.137 49,50%

De inkomensgrens voor AOW’ersdie geboren zijn voor 1946 is 2.240,- hoger dan voor AOWersdie geboren zijn vanaf 1946. 

Heffingskortingen

Algemene heffingskorting

Het volgende geldt voor de AHK in 2026:   

Maximale AHK  € 3.115 
Afbouwpunt AHK   € 29.736 
Percentage afbouw AHK  6,306% 
Arbeidskorting

Het volgende geldt voor de arbeidskorting in 2026:  

Maximalearbeidskorting    € 5.712 
Afbouwpuntarbeidskorting  € 45.593 
Percentage afbouwarbeidskorting    6,51%   
Inkomensafhankelijke combinatiekorting

Het volgende geldt voor de IACK in 2026:   

MaximaleIACK    € 3.032 
AfbouwpuntIACK  € 6.239 
Percentage opbouwIACK    11,45%   
Ouderenkorting

Het volgende geldt voor de ouderenkorting in 2026:   

Maximaleouderenkorting    € 2.067 
Afbouwpuntouderenkorting  € 46.002 
Percentage afbouwouderenkorting    15%   
Praktische tip

De bedragen voor 2026 zijn geïndexeerd.

Nieuw inzagerecht bij belastingaanslagen

Het Wetsvoorstel Wet stroomlijning fiscaal inzagerecht regelt dat belastingplichtigen recht krijgen op inzage in alle stukken die horen bij een belastingaanslag of een voor bezwaar vatbare beschikking, op een manier die uitvoerbaar blijft voor Belastingdienst en Douane. 

Kernpunten wijziging inzagerecht belastingstukken

De wijziging regelt dat: 

  1. Uiterlijk bij bekendmaking van een aanslag of beschikking inzage wordt verleend. 
  2. Inzage actief gebeurt via de bestaande portalen van Belastingdienst en Douane. 
  3. De invoering gefaseerd per rijksbelasting plaatsvindt. 
  4. De regeling kan al ingaan ook als nog niet alle relevante stukken beschikbaar zijn. 
Omvang fiscale dossier bij inzagerecht

Belastingplichtigen krijgen bij het vaststellen van een aanslag of beschikking recht op inzage in dezelfde stukken die de inspecteur ter beschikking heeft (gehad).  

Geheimhouding stukken bij belangrijke redenen

Alle stukken die ten grondslag liggen aan een aanslag of beschikking moeten worden gedeeld, behalve als er belangrijke redenen zijn voor geheimhouding. Dit kan bijvoorbeeld gelden voor inkomensgegevens van andere belastingplichtigen, die de inspecteur wel mag gebruiken maar niet mag openbaren door zijn geheimhoudingsplicht. 

Actief inzagerecht via digitaal portaal

Belastingplichtigen krijgen automatisch toegang tot hun fiscale dossier via een portaal en hoeven daarvoor geen verzoek meer in te dienen. Dit verlaagt de inspanning voor de belastingplichtige en sluit aan bij een proactieve uitvoeringsorganisatie. 

Sociale zekerheid

Verbetermaatregelen toeslagen

Het kabinet wil met ingang vanaf 1 januari 2026 de volgende maatregelen doorvoeren: 

  • De aanvraagtermijn voor toeslagen wordt met drie maanden verlengd. Zo kunnen meer mensen de toeslagen op tijd aanvragen. Dit helpt om niet-gebruik te verminderen. 
  • Het recht op toeslagen wordt niet meer met terugwerkende kracht stopgezet bij verlies van de verblijfstitel. Zo worden hoge terugvorderingen voorkomen. 
  • De belastingrente bij terugvorderingen en nabetalingen vervalt. 
  • Een afwezige partner telt niet meer als toeslagpartner. Dit geldt voor alle toeslagen, behalve de huurtoeslag. Een partner kan afwezig zijn door vermissing, detentie of een vluchtsituatie. Alleenstaande ouders krijgen hierdoor recht op de alleenstaande ouderkop en hogere toeslagen die horen bij een alleenstaande. 

Deze veranderingen moeten hoge terugvorderingen, geldproblemen en kinderarmoede voorkomen, aangezien de partner financieel niet kan bijdragen aan de kosten en de zorg voor het huishouden. 

Kinderopvangtoeslag

Vanaf 2026 wordt de maximum uurprijs geïndexeerd. Zo volgt de kinderopvangtoeslag de stijgende kosten. Tot 2029 stijgt de vergoeding stapsgewijs naar 96% voor alle werkende ouders. Groeien vraag en aanbod niet gelijk op? Dan kunnen de prijzen stijgen. Het kabinet beschermt financieel kwetsbare ouders met dit aanvullend beleid. 

Het kabinet heeft de maximum uurtarieven voor de kinderopvangtoeslag vanaf 1 januari 2026 alsnog geïndexeerd met 4,84% waardoor ze uitkomen op de volgende bedragen:  

  • Dagopvang 0 – 4 jaar: maximaal € 11,23 per uur.  
  • Buitenschoolse opvang 4 – 12 jaar: maximaal € 9,98 per uur.  
  • Gastouderopvang 0 – 12 jaar: maximaal € 8,49 per uur. 

De kinderopvangtoeslag gaat omhoog door de stijgende kosten van kinderopvang. Zo blijft werken aantrekkelijk voor ouders. 

Zorgtoeslag

De maximale zorgtoeslag wordt voor alleenstaanden € 1.574,- in 2026 en voor paren € 3.010,-. Alleenstaanden met een minimuminkomen betalen in 2026 naar verwachting € 569,- per jaar aan zorgkosten. Dit is € 30,- meer dan in 2025. 

Nominale zorgpremie

De gemiddelde jaarlijkse nominale zorgpremie stijgt van ongeveer € 1.876,- in 2025 naar ongeveer € 1.908,- in 2026. Per maand stijgt de zorgpremie daardoor van ongeveer € 156,- naar ongeveer € 160,-. 

Let op: de premiestijging is een schatting. Zorgverzekeraars beslissen zelf voor welke premie zij hun basisverzekering aanbieden.

Eigen risico per jaar

Het verplicht eigen risico voor de zorgverzekering blijft € 385,- in 2026. Het plan is nog steeds dat het eigen risico vanaf 2027 daalt naar € 165,- per jaar. 

Zorg

Veranderingen basispakket zorgverzekering 2026

In 2026 verandert het basispakket van de zorgverzekering. De overheid past de vergoedingen aan. Zo sluit het pakket beter aan op nieuwe medische inzichten en wat mensen nodig hebben. 

Wat verandert er al zeker?
  • Het stoppen-met-rokenprogramma wordt vaker vergoed. Mensen mogen drie keer per jaar meedoen. Nu is dat nog één keer per jaar. 
  • Het meekijkconsult en meedenkadvies in de ggz tellen niet meer mee voor het eigen risico. 
  • Vanaf 2026 wordt langdurige, gesuperviseerde oefentherapie vergoed voor mensen met ernstige axiale spondyloartritis.  
Wat wordt nog onderzocht of overwogen?
  • Eén tandartscontrole per jaar wordt overwogen. Dit is nog niet zeker. 
  • Er loopt onderzoek naar vergoeding van een kinderbril. 
  • Ook wordt gekeken naar vergoeding van haarwerk bij kanker. 

Wonen

Woningmarkt

Het doel is nog steeds om 100.000 woningen per jaar te realiseren. 

Meer regie op betaalbare woningbouw

Het kabinet wil het woningtekort aanpakken door meer betaalbare woningen te bouwen, bestaande woningen beter te benutten en regels te versoepelen zodat sneller gebouwd kan worden. 

Regie en investering in betaalbare nieuwbouw

Het Rijk voert regie op woningbouw via wetgeving, bestuurlijke afspraken en financiële regelingen, met als doel jaarlijks 100.000 woningen te realiseren, waarvan tweederde betaalbaar en 30% sociaal. 

Beter gebruik bestaande gebouwen en omgeving

Het kabinet wil meer woningen realiseren door bestaande gebouwen beter te benutten, leegstand te beperken en woningdelen te vergemakkelijken. Gemeenten krijgen hiervoor ondersteuning via wetgeving, financiële regelingen en kennisdeling. 

Beter gebruik bestaande gebouwen en omgeving

Het kabinet wil meer woningen realiseren door bestaande gebouwen beter te benutten, leegstand te beperken en woningdelen te vergemakkelijken. Gemeenten krijgen hiervoor ondersteuning via wetgeving, financiële regelingen en kennisdeling. 

Versnellen woningbouw door minder regels en focus op kwetsbare groepen

Het kabinet wil sneller woningen realiseren door regels te schrappen, innovatieve bouwmethoden te stimuleren en de doorlooptijd te verkorten. Tegelijk wordt ingezet op betaalbare huisvesting voor aandachtsgroepen zoals ouderen, statushouders, arbeidsmigranten en urgent woningzoekenden. 

Landelijke aanpak funderingsschade

In 2026 werkt het kabinet verder aan een nationale aanpak van funderingsschade door betere informatie, gerichte ondersteuning in probleemgebieden en het versterken van het Fonds Duurzaam Funderingsherstel. 

Arbeidsmarkt

Ontwikkelingen WIA 

De volgende ontwikkelingen spelen binnen de WIA:  

Herinvoering 60-plusmaatregel (2025–2027) 

Deze maatregel is van kracht geworden op 1-9-2025.  Personen van 60 jaar en ouder krijgen een vereenvoudigde WIA-claimbeoordeling, met minder inzet van de verzekeringsarts en meer inzet van de arbeidsdeskundige. Dit moet leiden tot 10.000 extra beoordelingen per jaar door UWV.  

Structureel kwijtschelden van WIA-voorschotten 

Het tijdelijke kwijtscheldingsbeleid wordt structureel gemaakt. Voorschotten worden niet teruggevorderd als blijkt dat er geen recht is op een WIA-uitkering, mits verrekening met andere uitkeringen niet mogelijk is.  

Ontwikkelingen WW 

De volgende ontwikkelingen spelen binnen de WW:  

WW-duurverkorting

In de Voorjaarsnota 2025 is besloten om de maximale duur van de WW- en loongerelateerde WGA-uitkering te verkorten van 24 naar 18 maanden.  

De oorspronkelijke invoeringsdatum van 1 januari 2027 blijkt niet haalbaar voor UWV, waardoor de maatregel met een jaar wordt uitgesteld.  

WW-beëindigen op eigen initiatief

Met deze tijdelijke buitenwettelijke maatregel wordt het eenvoudiger voor WW-gerechtigden om hun uitkering op eigen verzoek te laten stopzetten door UWV.  

Het UWV beoordeelt daarbij tijdelijk niet of aan de normale voorwaarden voor beëindiging is voldaan.  

Terug